Bruce på Globen, så var det.

brus
Bild
Aftonbladet

Alright  först och främst vill jag göra klarhet i en sak, det är långt ifrån är en barnlek att skaffa sig en av platserna längst fram under ett Bruce Springsteen framträdande. Alltså först måste man fixa sig en ståplatsbiljett, sedan skall man ta sig till Stockholm och därefter väntar ett otaligt antal köer med olika former av krävande kösystem. En bedrift som jag och mitt sällskap bestående av två andra Grapar lyckades med. Om det var värt pengarna, kömödan samt en sammanlagt åtta timmar lång resa svarar jag utan tvekan JA på. Bara att se Bruce Springsteen räcker på sätt och vis, att sedan försöka förklara varför känns näst intill omöjligt. Det är något speciellt med den där karln och så är det bara.

Höjdpunkterna under den närmare två och en halv timma långa konsterten; American Land som fick platsen framför scenen att kännas mer som en fest på en pub än Globen, magiskt. Jesus Was An Only Son som enligt mig är en av Bruce´s bästa. Longe Time Comin` vilken Bruce så fint dedikerade sin frånvarande fru samt grymma How Can A Poor Man Stand Such Times And Live. Även nytolkningen av The River  föll undertecknad i smaken.

Saknade gjorde jag både Bring ´Em Home och Land of Hopes and Dreams och anser således att gårdagens framträdande av Bruce och The Seeger Sessions Band tyvärr inte förtjänar högsta betyg utan snarare något strax där under. Bruce verkade lite småtrött, Patti lös med sin frånvaro och jag saknade några ord från Bossen. Det gick så långt att jag vid flera tillfällen funderade om jag skulle ropa "Tell us a story Bruce"! Men jag lyckades hejda mig lika många gånger eftersom det skulle kunna missuppfattas ganska rejält eftersom låtarna i sig förstås berättar historier.

Well well slutsatsen av alltsammans blir, en trevlig kväll i sann "gospel-Bruce-folkmusik andra". Jag tror och hoppas jag kan leva på den kvällen fram till våren då nya plattan med E Street Band förmodligen finns i butik.

Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: micke

Jag har bara lyckats se Springsteen en gång, det va andra sommarkvällen 2003, säg mig, hur va the river? en av mina favoritlåtar, spelade hela kompbandet med i den?
-m

Postat av: Klara

Svårt att förklara, det lät som om den kunde varit med på senaste plattan med Seeger Sessions ungefär.

2006-11-01 @ 17:44:44
Postat av: Anonym

Magiskt, och du har rätt American Land var som att gå lös på en pub ngnstans inte att vara på/i globen!

2006-11-01 @ 20:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback