Kort om skivan.

image888
Bild
brucespringsteen.net

Känner att det är dags att skriva några ord om plattan, ja Bruce Springsteen och The E Street Bands senatse förstås. Den släpps i början av oktober och kallas tyvärr för Magic. Tycker tyvärr att det är ett rätt så kasst albumnamn, det känns lite platt. Faktum är att skivan inte riktigt lever upp till mina förväntningar och självfallet har de varit skyhöga så skriva att han har gjort en dålig platta är inte rätt. Men tyvärr så är den inte lika bra som The Rising. Men visst jag ska inte säga inte, skivor blir ofta bättre med tiden. Man förstår texten bättre med ett texthäfte ( i alla fall jag som inte är ett esse i engelska) och låtarna får mer liv efter man har sett dem live.

Kort om låtarna...

Radio Nowhere

Första singeln, mycket gitarrer och bredbent rock´n´roll. Svänger mer och mer!

You´ll Be Coming Down

Helt okej, bra saxparti. Dock inget att hetsa upp sig över.

Livin´ in the Future
Klassiskt E Street sväng. Låter oförskämt mycket som Tenth Avenue Freeze Out. En av skivans bättre låtar.

Your Own Worst Enemy

Lite granna seg. Bruce sjunger bra och klockspelen gör sig. Dessvärre en rätt slätstruken låt, en sån låt man gärna hoppar över när man lyssnar på skivan.

Gypsy Biker
Nej detta låter som något från Human Touch och Lucky Town tiden. Inget vidare faktiskt. Det enda jag gillar är munspelet.

Girls in Their Summer Chlotes
Låter som något från The Rising. Låttiteln är väl sådär men själva låten är rätt skön. Somrig och lättsmält. Dock inte något mästervärk.

I´ll Work for Your Love
Vackert pianointro, lite som en psalm. Lätt att tycka om, en av mina favoriter som säkerligen kommer funka bra live.

Magic
Grejen med den här plattan är att den känns lite som Bruce gjort en gott och blandat påse. Han har valt de enligt han själv godaste godisarna i en påse. Skivan känns inte helt tajt utan bjuder på så många olika stilar och typer av låtar. Magic låter inte som någon annan låt på plattan, snarare som något från The Ghost of Tom Joad. En bra låt som än så länge känns rätt avlägsen, tror bestämt jag behöver ett texthäfte innan jag vet om detta är något lysande eller inte.

Last to Die

Också en favorit. Skönt gung och bra text som jag faktiskt förstått utan att ha läst. Inte så seg som många andra på skivan. Tror även att denna kommer göra sig väldigt bra live. Påminner lite om Lands of Hopes and Dreams. Mäktigt på något vis.

Long Walk Home

Bra, låter väldigt mycket Bruce anno 2000-talet . Lättlyssnad rock´n´roll.

Devil´s Arcade

Politik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback