Musik.


Bild
history.ucsb.edu

Hej idag har jag talat med två pensionärer om Zarah Leander. Jag tycker inte om henne. Mest för att min bror påstår att min morfar var med och demonstrerade mot ett av hennes framträdanden. (Mamma påstår att det inte stämmer). För er som inte har värsta kollen på Zarah så hängde hon i Tyskland under Andra Världskriget. Hon anklagas bland annat att under sin tid där att ha gjort propaganda för nazismregimen.

Hur som helst gillade pensionärerna Zarah väldigt väldigt mycket. Tydligen var hennes röst helt otroligt fantastisk. Efter att ha hört två bitar höll jag fortfarande fast vid att den där Zarah Leander inte är någon höjdare.

Senare kom vi överens, inte om Leander men väl om att den där Harry Belafonte är rätt go.

Kommentarer
Postat av: Thåström

Glöm aldrig textraden " Jag jag hatar Prins Bertil och Carl Gustav. Ja jag hatar Zara Leander. Onekligen var denna värmländska dragen till de värden som rådde i Europa under 30 talet. Tal om övermänniskor och den starkes rätt! Tyvärr tog det inte slut 1945 som vi alla vill tro. Det bara sopades under mattan. Och Zara Leander är en symbol för det där. Sen kan hon ha varit begåvad med sångröst etc men det räcker liksom inte till...

2008-07-01 @ 08:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback