När man tänker efter.

Att arbeta i hemtjänsten är rätt så knepigt. Vet inte om det är tragiskt eller komiskt? Säkert båda. Att arbeta i hemtjänsten är att gå från lägenhet till lägenhet, knacka på och stiga in. På nolltid ska man vet allt, var brödet ligger, vilken salva man ska smörja benen med, hur sängen ska bäddas, hur personen vill ha sina mackor, kaviar på osten, kanter som ska skäras bort, kaffe som inte ska vara för starkt, ägg hårdkokta så man ska kunna slå ihjäl en död gubbe med dem. Vissa bor bättre än andra. Vissa har förståndet i behåll, andra tappade det för länge länge sen. Några tvättar kroppen med jod, andra äter sin fil tillsammans med kräm i en kopp. Någon vill ha kotlett varje dag, en annan har en crazy brorson i ett dolt rum, en äter skagenröra till frulle.

En del tror att det är inbördeskrig i förorten, alldeles för många tycker att pensionen är för låg. Har man otur kan man stöta på obehagliga anhöriga eller hamna hos en deppig dam som talar om självmord. Ofta blir man kurator över en kopp kaffe. Några gånger kan man inte säga något annat än fint väder, nej ingen kaka för mig tack, är du mätt? Bra.

Då och då när kaffebryggaren brygger nytt svart roar jag mig med att kika på kort. Brukar tänka att jag minns när de togs. Att det var jag stod på kajen med kameran i högsta hugg och knäppte av en bild när de for till Styrsö den där eftermiddagen i juli 1932.

Hos en dam händer det att jag spelar gitarr. Hon har en i sitt kök, spelar alltid samma låt. Hon hör inget. Det känns konstigt när man tänker efter. Att stiga in i någons liv sådär. Koka kaffe och veta nästan allt. Bädda ner någon i en säng och säga godnatt. Lämna någon ensam. Gång på gång på gång och inte fundera så värst mycket över det sedan.

Kommentarer
Postat av: Anne

Bra skrivet. Hör av dig om lapparna och det.

2008-10-06 @ 17:43:04
Postat av: hanna

mkt fint!

2008-10-07 @ 09:01:15
Postat av: hanna

eller ja, fint...fint skrivet menar jag. you go girl

2008-10-07 @ 09:02:07
Postat av: Far

Skriv en essä bok med en massa små iakttagelser på samma sätt. Det kommer bli en kioskvältare!

Postat av: klara

ja med tiden kanske det blir något sånt

2008-10-07 @ 21:28:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback