Slösurfing.

Jag har ångest. Jag tillhör den förslappade generationen. De som sitter framför facebook, youtube, skitbloggar, ebay... och bara låter tiden gå. Tiden, dagarna och åren. Jag har ångest. Jag är en av dem. Jag läser inte som jag gjorde förr. Då när bredband var ovanligt och varje minut på nätet kostade ett visst antal ören. Då när internet var hotmail och passagen. Då läste jag, träffade vänner och hittade på saker. Visst kan skillnaden mellan då och nu bero på ålder och annorlunda livssituation. Men jag hävdar att problemet mest beror på tiden och tillgången.

Jag köper ofta böcker. Senast förra veckan klickade jag hem en liten Springsteenbok i samma veva som jag beställde kursmaterial. Jag läser ett kapitel och känner mig jätteglad. Sedan händer något, boken blir liggande, glöms bort och börjar samla damm.

Jag har ångest. För helst av allt vill jag hellre ägna mig åt de där böckerna, vännerna, hemmet.... istället för att låta tiden försvinna ut i den där förbaskade cyberrymden. Det värsta med allt är att de finns dem som är värre än jag själv. Som inte funderar över att det är ett problem. Att det är sjukt att låta fritiden försvinna iväg i ettor och nollor. De som inte ens försöker göra något riktigt. Något man kan ta på.

Jag har ångest.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja men då är det väl bara att göra något åt det? Är det inte värre att vara medveten om det men inte göra något åt det än att vara omedveten?

2008-09-18 @ 17:04:51
Postat av: klara

2008-09-18 @ 17:33:30
Postat av: klara

ja de är jobbigt att vara medveten, men de är inte alltid så lätt att lösa problemet. tänk på en tjockis. lättare för en tjockis att äta donuts om tjockisen inte förstår att det bland annat är donutsen som gör henne/honom tjock. sjukt mycket jobbigare för tjockisen som är så väl medveten om vad problemet är men som ändå inte kan sluta. typ

2008-09-18 @ 17:35:28
Postat av: En som levt längre

Så enkelt är det inte! Det är ju bättre att vara omdeveten för då har man inte ont av det! Det är grundläggande för att vara människa att vara medveten om sig själv och samtidigt emellanåt vara oförmögen att göra nåt! Finns massa sådana skildringar genom historien.

Innan cyberrymden fanns satt man och tittade på meningslösa TV program och innan dess så satt man och tittade ut genom fönstret och väntade på att det skulle hända något trots att man hade massa nyttigt att göra. Och innan dess?? Tja, då satt man väl i grottan och funderade på om man skulle ut och jaga en älg eller nåt annat matnyttigt men målade på grottväggen istället...typ

2008-09-18 @ 17:39:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback