Det är alltid tiden.



Det är klockan igen. På sätt och vis är jag glad över att människan uppfann uret. Det har helt klart sina fördelar och jag är väldigt fäst vid mitt svarta armbandsur i plast. Det är en snygg accessoar samt en bra kollega. Slänger ett öga på min vänstra handled minst ett par gånger i timman. Men vissa stunder har det hänt att jag stirrat mig blind.

Ibland grubblar jag över hur det hade sett ut om uret inte fanns. Hade det varit enklare då? Om man bara visste att först blev det morgon, sen dag och efter en stund mörkt igen. Tänk om det var så att man inte hade en aning om när veckan började och när den tog slut. Då hade det varit alright att dansa en måndag eller arbeta en lördag.

Hade vi sluppit några rätt och fel om klockan inte fanns? Jag vet inte, jag sitter inte på svaren. Bara tankarna och funderingarna. Men om det där svarta armbandsuret inte suttit på min handled kanske framtiden inte hade känts så skrämmande. Inte heller tiden som gått. Hade ett liv utan klockan varit enklare? Inget vi får vänta tills i morgon. Inget det får bli om en månad eller två därför att inväntandet av tiden är ett måste. Inget grubblande över om det är dags att gå hem för att klockan säger så. Utan exakta timmar kanske hjärtat hade betytt mer än hjärnan? Då hade man varit tvungen att gå på känslan inte tiden.

Framtiden kanske hade blivit något spännande som kommer när det är dags. Helgen hade infunnit sig när man fick känsla av att nu är det dags att vila från kneget (både det mentala och fysiska). Sista timman hade varat så länge som det hade känts rätt.

Utan tiden hade vi kunnat träffas nu på direkten. Inte om två timmar och en kvart.

Kommentarer
Postat av: Platon

För inte alltförlängesedan så skiljde man inte så noga på timmarna. Det var liksom förmiddag eftermiddag och kväll. Innan dess så var det bara dagar. Att räkna tid är inte självklart. Vissa kulturer tänker sig att allt kommer tillbaka. Kretsloppstid. Men tänk om man liksom bara tittade på solen och funderade på vad man skulle göra nu då? Det sägs att stenåldersfolken tillbringade den mest tiden med att hänga med varandra. Bara en liten tid behövdes till att fixa maten. Visst var det bättre förr. Fast å andra sidan blev dom inte så ofta över 40 år....Vilt och kort kan det tyckas...

2009-03-11 @ 19:27:51
Postat av: klara grape

kanske gott att leva längre, men frågan är bara hur man lever?

2009-03-11 @ 19:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback