Tagen på bar gärning.

Läser boken 6 miljoner sätt att jaga en älg på, det är åter igen dags att skriva uppsats. C-uppsatsen ligger i en byrålåda och den där B-historian var väl inte den bästa. Men vad gör det? Antagligen ingenting. Hur som helst har alla mina uppsatser berört det här med musik på ett eller annat vis och jag kör även denna gång på samma spår. Planen är att det den här gången ska handla om den maktförskjutning (den jag och min klasskamrat jag skriver med tror har skett, det är alltså det vi tänker bevisa i uppsatsen) som skett inom svensk musikjournalistik.

6 miljoner sätt att jaga en älg på handlar om musikindustrins uppgång och eventuella fall. Har läst ca 60 sidor och det känns både intressant och lättförståeligt. Vet egentligen inte vad jag tycker om det här med fildelning. På sätt och vis är de ju mitt levebröd. Hur hade jag annars fixat alla mina ospecifika låtar som jag knappt vet vem som ligger bakom om inte Limewire fanns? Kanske hade jag fått läsa på mer? Well, orkar inte ge mig in i den debatten nu. Inte alls. Låter andra ta hand om det. Ville bara dela med mig av en skojig händelse som uppstod precis. Läste just ett kapitel om musikindustrins tillkomst. Ett stycke handlade om Thomas Alva Edison som uppfann fonografen. 1877 gjorde han sin första inspelning i sin verkstad i Menolo Park, NJ. Eftersom NJ (eller New Jersey som det faktiskt stod) fanns en liten fotnot som jag förstås kollade närmare på eftersom New Jersey klingar väldigt bra i mina öron. Och se där, tagen på bar gärning!

Under noten stod följande;
Inte Asbury Park, New Jersey, men bra nära. Bara några miles nordväst från The Stone Pony.


Kommentarer
Postat av: Anonym

bra att du är ärlig

2009-03-12 @ 21:05:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback