Nytt system.

Arbetar då och då som timvikarie i en hemtjänstgrupp i centrala Göteborg. Jag är snart inne på år nummer fem och har lärt känna ett par av damerna rätt så bra. Jag vet till exempel på vilken sida av knäckemackan som xxx vill ha smöret och hur många skivor ost det ska vara på. Jag har också stenkoll på att man inte ska säga hej när man står i trapphuset utanför xxx port för hon tycker inte om när grannarna hör. Jag vet exakt vilken tid xxx vill bli väckt på morgonen och hur xxx speciella bäddning går till.

Som timvikare har man innan haft lite koll på hur veckorna ser ut och hur mycket jobbtimmar man kan tänkas få. Dialogen har varit öppen och vi har kommit bra överens. Men som på de flesta andra arbetsplatser så kom dagen då det nya systemet skulle arbetas in. Datorn kom och satte klorna i hemtjänstens timvikarier och plötsligt hette det av vi var anställda av bemanningen. Hej då lugn och ro. Hej då möjligheten att planera sin tid. Sms, svara JA eller NEJ beroende på om du kan arbeta eller inte. Plötsligt skulle man vara tillgänglig jämt, alla centrums hemtjänster. Samma lön som en timvikare (bemanningen tjänar mer beroende på arbetsförhållandet) men ett nytt sätt att arbeta på. Inget mer jobb på din hemtjänst, plötsligt sitter du i en annan del av stan med nya ansikten och gator. Ingen koll. Medan en annan person springer runt i ditt hood och får pensionärerna att få spel eftersom den nya stjärnan inte har någon koll.

Suck.

Inget jobb idag, vaknade sent och såg att jag fått ett sms 06.49 "Kan du arbeta idag", och jag sov som en stock. Svarade inte JA. Gick miste om jobb. Att inte svara eller svara NEJ på en jobbförfrågan innebär också att chansen till mer jobb minskar. Nej är aldrig bra. Suck. Finanskris. Nytt system, internet och sms. Blev det bättre? På pappret kanske, men jag skulle vilja ringa chefen på Göteborgs stad centrum och bara påminna om att det handlar om människor. Men det är klart, det kostar.

Dricker upp mitt kaffe, surar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback