Välja rätt.

Skrev för ett tag sedan att jag tänker strunta i valet, stanna i kvalet. Ibland fungerar den taktiken, vissa gånger inte alls. Men just det där med alla val verkar vara en klassisk fundering, som just nu är hetare än någonsin. Snubblade över ett exemplar av Svenska kyrkans tidning Amos hemma hos en vårdtagare och fastnade direkt i en artikel om just valet.

Alla dessa elbolag och telefonabonnemang. Tandkräm och tvättmedel. Utbildningar, ölsorter, relationer och skomodeller. Mac eller PC. Jag önskar ofta att jag inte funderade så mycket över valen, oftast skiter jag ändå i dem. Tar det jag alltid har tagit. Väljer tandkrämen som står hemma i badrumsskåpet på Malmgatan i Skara. Fortsätter med mitt dyra 3-abonnemang för att jag inte orkar byta. Väljer ölen som finns på tapp. Eldorados tvättmedel för att det är billigast och tvätten blir förhållandevis ren. Datorn är en vit Mac eftersom pappa alltid kört på Mac och jag inte orkar lära mig ett nytt system. Fyller då alla valmöjligheter någon funktion? Eller rör det bara till det? Jag gillar ju repeat.

Som en bra låt, varför välja en ny? Eller en snubbe man tycker om, varför välja en annan i hopp om att den är bättre? Jag undrar blir det bättre bara för att man väljer något annat? Oj, nu blev det rörigt. Alla val går givetvis inte att jämföra. Men då och då blir det tröttsamt och ännu mer problematiskt blir det när man börjar fundera och dividera kring sina val och dess möjligheter.

Tror bestämt att jag kommer fortsätta med mitt dyra abonnemang, tandkrämen i röd förpackning, det billiga tvättmedlet, Creedence-låten på repeat, spanet på den snygga killen och Mac-datorn trots att den vägrar bränna mina cd-r. Samma gamla. Bra och dåligt. Rätt och fel.

Man kan inte få allt. Jag tror det är meningen.

Kommentarer
Postat av: stina

jag har sagt hejdå till facebook för ett par dagar men kanske du kan bjuda in två nya medlemmarna i nyklubb?

Postat av: Anonym

Stina! Det där är faktiskt fusk!

Klara! Ska du rösta i kyrkovalet? Försöker du plocka vuxenpoäng eller har du umgåtts för mycket med vårdtagare? Men det är klart,det är alltid rätt att utnyttja sin demokratiska rätt att rösta. Men rösta rätt....

2009-09-16 @ 16:36:19
Postat av: klara grape

ojoj. så många val, kyrkoval. kan man inte bara få lägga sin röst på en bra kyrka. typ en som man tycker är härlig. jag gillar stora gotiska kyrkor. skaras är fin. men störst är bäst, så min röst går nog till notre dame.

2009-09-16 @ 18:33:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback