Frukostkaffet.


Mor och far har alltid druckit te, mormor ville ha kaffe. Barn kanske föredrar choklad? Frukosten är hur som helst en speciell måltid. Det kan till och med vara så som dom säger att det är dagens viktigaste. För många är frukosten lite av en ritual. Mycket hänger på morgonens första minuter. Gröten får inte bränna vid. Det måste finnas rätt bröd i bördkorgen. Är osten slut? Damn!



När man arbetar med äldre lär man sig mycket om frukostritualer. En gång i tiden fanns det en herre på våning fem som alltid ville ha två hårdkokta ägg (för att citera honom "Äggen ska vara så hårdkokta att man kan slå ihjäl en död gubbe med dem...höhöhö..."), löksill, senapssill, två mackor med ost, ett glas cocacola, kaffe och så risgrynsgröt. Herren älskade sin frukost och tyckte vid något tillfälle att jag skulle flytta in i hans gästrum för att jag kokade äggen så bra. Stenhårda var de, gick knappt att äta.
En dam som jag träffar med jämna mellanrum lider tillskillnad från herren av ett kolsvart sinne och vill helst inte stiga upp alls. Men säger jag att den varma chokladen står på spisen och att den smakar extra mycket choklad öppnar hon i alla fall ögonen. Berättar jag sedan att jag passade på att bre två stycken ostmackor (hushållsost och bregott på två rostade skivor Gräddad Längtan) brukar hon sätta sig upp i sängen. Ostmackor och varm choklad gör att den damens dag känns lite ljusare. Hanterbar.

Själv äter jag ibland en bit vemod till mitt frukostkaffe. Dessa frukostar kan verka lite strävsamma, men jag har en förmåga att komma ganska bra överens med dem också. För dricker man sitt kaffe svart kan vemodet smaka rätt bra. Lite hårt i början, men efter några tuggor blir konsistensen mjukare och smakupplevelsen påminner om ost. Goudaost.

Jag gillar goudaost.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback