3:ans spårvagn genom ljuva livet.

Ännu en dag i hemtjänsten är avklarad, har näst intill uteslutande ägnat mig åt 3:ans spårvagn genom ljuva livet med Eldkvarn. Har alltid gillat texten men inte riktigt diggat melodin, men så idag upptäckte jag att jag gillar hela låten. Både text och musik, och det skarpt! Kom just att tänka på att jag snodde delar av texten till ett tal vi skulle hålla på svenskan i trean, jag höll ett begravningstal till min älskade. Avslutade mycket vackert med;

En del går åt helvete 
en del går upp i himlen 
människor kommer ingenstans 
och somliga försvinner 
Men jag lovar på mitt hjärta 
att jag står fast vid drömmarna 
än finns soluppgångarna 
och fisken i strömmarna 
och nu möts vi igen 
när minnernas spårvagn rullar hem

Min svensklärarinna som berömde mitt tal visste förstås inte att det slutet (som enligt mig var det bästa) var snott av Plura.

Well well utöver den där låten satt jag ett bra tag hemma hos en gammal lärare i biokemi, vi talade länge om kultur. Det var skoj, han tyckte det var roligt att tala om något annat än molekyler eftersom han vigt hela sitt liv åt det och på så vis gått miste om en massa annat. Efter ett tag kom vi in på den ack så trista bostadssituationen, den gamla läraren tyckte jag var dum som betalade för mitt boende. Han förklarade att han som ung bodde i ett rivningshus i nordstan tillsammans med en massa konstnärer. De betalade inte en spänn för boende och lyckades ändå ordna el och vatten. Jag i min tur förklarade att rivningskåkar inte existerar på samma sätt idag och att de där konstnärerna han talade om. Ja ni vet de där konstnärerna de bor inte i rivningskåkar och dricker billigt vin längre, nej de bor på Vasagatan och tar tjack...

Typ.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag höll med begravningstal för några veckor sen.
Inte till min älskade, men till en vän. Jag snodde en stor del ut låttexter med. Fast det visste inte svenskaläraren så jag fick MVG. Det var sjyst.. Lustigt att vi båda höll begravningstal...

2007-03-17 @ 20:31:20
Postat av: klara

skriv ditt namn, jag kan ju se ip-adresser så jag vet ju vem det är ändå.

2007-03-18 @ 02:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback