-

Idag har jag varit på gruppseminarium och fått min första text kritiserad. Jag hatade det, fick hjärtklappning och ville bara springa därifrån. Vet inte helt säkert varför jag kände som jag gjorde. Men en sak är säker det berodde inte på någon lärare eller elev. Nä det ska ni ha klart för er att min lilla grupp och herren i tweedkavajen (läraren) var bussiga alihop. Jag tror snarare att det kan bero på skräcken inför situationen. Jag har vart med om det förr, en lärare som undrar om man är dum, klasskamrater som suckar och så det där med kritik. Huh!

Självfallet sågade de min text och jag antar att det var meningen. Men det kändes inte okej för det. Nä, när någon börjar kritisera det man tycker sig vara bra på blir det jobbigt. Skitjobbigt. Kanske vänjer man sig, kanske inte. Men en sak känner jag mig väldigt säker på efter att ha gått vecka på journalistprogrammet. Någon nyhetsreporter kommer jag aldrig att bli. Inte nu, inte sen. Får nog ta och spåna vidare på den där historien istället. Den där idén som skulle berättas. Och i väntan på att den idén ska bli klarare får jag med bästa förmåga försöka lära mig att handskas med kritiken och ta in hur man SKA och inte SKA skriva.

Kommentarer
Postat av: August Strindberg

Hej!
Åsikter kommer alla att ha jämt. Ingen bra journalist eller författare har blivit omtyckt från första stavelsen. En del har faktiskt skrivit ganska länge innan folk förstått att dom faktiskt skrev bra. Och det är ju så det nya har aldrig några försvarare. Bara det gamla har vänner som beskyddar dom.
Tror du att Ett drömspel blev någon hit med en
gång?
Ta kritik för vad det är. En åsikt som berättar om vad den rådande kulturen är. Lyssna på den men tro inte på allt och behåll din egen röst.
Med kära Hälsningar August

2008-01-28 @ 18:11:10
Postat av: Anne

Böcker som troligen blir film under 2009 eller framåt

"Priset på vatten i Finistère"
av Bodil Malmsten.

ur DN. där har du något att se fram emot. kanske?

2008-01-28 @ 21:34:02
Postat av: Klara

Oj oj oj hemskt spännande och förbaskat läskigt. Tänk om den suger???

Men spännande.

2008-01-28 @ 21:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback