Försent för Edelweiss men inte för Håkan H.

image1001
Bilden klippte jag ut från en GP teve intervju som du kan kika på
HÄR!

Som vanligt bjuder Håkan Hellström både på något riktigt bra och en hel del knepigt. Jag har alltid varit lite intresserad av Håkan och hans nya skiva Försent För Edelweiss passar min smak. Man märker att mannen, myten och göteborgslegenden blivit några år äldre. Tycker om att han försöker lira mer rock n roll. De distade gitarrerna och pumpande pianinot är helt och hållet ett smart drag. Men jag vet inte säkert om de yngre fansen förstår vikten av att sjunga bebopalula, men jag antar att de kommer hålla honom om ryggen ändå.

Tyvärr är sångel lite svår att höra i vissa låtar. Samtidigt tycker jag nog att Hellström hade kunnat slipa lite mer på vissa låttexter. Då och då känns det som han kommit på texten samtidigt som han sjungit in den.

Så här tycker jag om låtarna på nya plattan...

Tro och Tvivel

Min absoluta favorit. Bäst text och skönast melodi. Gillar pianot som påminner en hel del om det Roy Bittan brukar spela. Slutet av låten får mig osökt att tänka på Backstreets. En bra historia.


För en Lång Lång Tid

Första singeln, en cover på Tapeflys låt Canine Pray. Bra melodi men Håkans svenska text är lite knepig. Tycker att det känns suspekt att sjunga om en jakttrofé.

Zigenarliv Dreamin
Låter ganska mycket som Going Up the Contry men Canned Heat. Samtidigt får jag en känsla av att Håkan vill vara lite som Nationalteatern. Lika coola. Han lyckas rätt bra.

Kärlek Är Ett Brev Skickat Tusen Gånger
Vackert piano och distade gitarrer. Känns ganska olikt det Håkan gjort innan. Mycket hjärta och smärta. Drömskt. Gillar det skarpt.

Jag Vet Inte Vem Jag Är Men Jag Vet Att Jag Är Din

Bra titel. En av skivans starkare låtar. Åter igen fantastiskt fint piano och lite rock n roll känsla.

För Sent För Edelweiss
Har gillat låten länge, en finfin sista-dansen-låt. Det är bara en sak jag funderat länge över. Vad är egentligen edelweiss? Googlade och hittade en bild på en blomma, är det den Håkan sjunger om?

Kär i En Ängel
Soulig Håkan med stråkar och rörig text.

Sång i En Buss På Villovägar 2007
En visa. Då och då blir texten riktigt bra, där emellan tappar man lätt bort sig. Håkan hade tjänat på att kanske skriva om texten en gång eller två och korta ner de 6.51 minuterna något.

Dom Fyra Årstiderna
Påminner om något annat jag hört? Kanske den där med The Clash som även Florence Valentin gjorde. Just det ja, först hette den I Fought The Law sen blev det Pokerkväll i Vårbygård och nu De Fyra Årstiderna.

Långa Vägar
Gött med bebopalula. Det svänger rätt bra.

Flyg Du Lilla Ängel
Långsam visa. Ingen låt som stannar kvar när jag slutat lyssna på plattan.

Inte Skyldig Nån Nåt
Här hör man klart att det är Jocke Åhlund som har producerat. Låter lite granna som Caesars Palaces gamla dänga From the Bughouse.

Kommentarer
Postat av: Tora

"Skivtiteln "För sent för edelweiss" är inspirerad av "The sound of music". När han fick veta att våghalsiga soldater i Alperna under andra världskriget brukade klättra uppför de branta bergen för att plocka den vita blomman till sina dejter var titelfrågan avgjord.

- Det mandomsprovet fick mig att tänka på den rena kärleken. Men min sång är skriven till en kompis vars förhållande hade tagit slut efter en massa år och som behövde en uppmuntrarlåt.

Titeln anspelar samtidigt på att det är för sent för ren kärlek, det går inte att vända tillbaka för man har sett för mycket smutsigt, gått igenom för mycket skit. Det kommer aldrig att bli så som Tommy Nilsson och Pernilla Wahlgren ser ut på affischen till deras musikaluppsättning av "The sound of music". Det är för sent att börja om, men också för tidigt att lägga av. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=753536

Postat av: Klara

Okej då vet man det!

2008-03-26 @ 09:37:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback