Mat och musik.

Samma tant, dag två. Lämnar internet och snacket om tid som slösas bort för samtal om goda ting att ödsla tid och energi åt. Som mat och musik. Två av undertecknads stora intressen. Att mat och musik hör ihop har vissa svårt att förstå, för mig är det självklart.
Själv är jag uppvuxen i en familj där det mer eller mindre har varit (och fortfarande är) slagsmål om vems playlist som ska spelas till middagen. Söndagsmiddagarna har en speciell playlist och runt jul får farsan oftast sin vilja igenom.

Enligt mig (allt detta förklarade jag för några minuter sedan för tanten) är musiken minst lika viktig som att hitta den rätta kryddan. Både när man äter själv och tillsammans med andra. När det handlar om mat i hemmet föredrar jag en lugnare melodi. På krogen, med det lilla söta och det lilla salta får tonerna gärna dansa lite snabbare. Ni bästa läsare skulle bara veta hur glad djn är över att ha en nära vän som arbetar som kock! OM kocken och djn har saker att tala om när djn gästar köket! OM djns iPod har bjudit kocken på sköna melodier när kocken lagat dagens kötträtt. Japp, tro det eller ej men en hamburgare behöver inte alltid en amerikansk röst för att få den rätta smaken. Det kan gå lika bra med Plura och hans saga om Alice. Tro mig. Jag vet. Jag har prövat.

Men okej riktigt allt detta tog jag inte upp med tanten. Men jag frågade henne vänligt men bestämt samtidigt som jag värmde dagens matlåda om hon prövat att lyssna på musik under måltiden. Tanten som numera är rätt så van vid undertecknads snack tittade på mig och svarade kort NEJ. Jag i min tur förklarade att musiken var ett måste. Halade fram iPoden ur fickan och rekade efter rätt melodi. Kom fram till att tanten som känns rätt modern trots sin höga ålder borde gilla Rosanne Cashs senaste platta. Girl from the north country fick det bli.
Micron sa pling och jag pluggade in de vita lurarna i tantens öron.

Japp bästa läsare, klart tanten fattade grejen. Mat och musik. Det hör ihop. Findusrätten såg ut att smaka helt okej och den äldre damen diggade nog för första gången i sitt snart hundra år långa liv Mr Cashs dotters sköra stämma.

SÅ dagens besök hos tanten slutade helt klart i dur och nu är det dags för vårdbiträdets mat och musik-paus. Idag blir det blodpudding och
den här!


Kommentarer
Postat av: Far alias Playlisthitler

Jag kan inte annat än att hålla med om att musiken gör maten från det man lagar till man inmundigar den. Men jag är inte säker på att alla delar den uppfattningen. Det gjorde inte mina föräldrar men när jag bodde ensam i deras stora hus och sommarjobbade släpade jag in LP spelare och stereo högtalare i köket för att lyssna till varje måltid. Klassiskt på morgonen från P2 "Opp Amaryllis" Mozart Schubert var favoriter. Men sen var det ska, rock n roll och kommer aldrig glömma den sommaren då Neil Young släppte Rust Never Sleeps. Like a hurricane är en klassiker och den sommaren satt den rätt. Titta på klippet så kanske du förstår!

http://www.youtube.com/watch?v=7KxiEjPCXA8

2009-12-01 @ 22:16:13
Postat av: klara grape

jobbigt när man var tvungen att släpa både lp-spelare och högtalare. fast det kanske var mer känsla då? vad vet jag. like a hurricane är grym. såna gittarrrer hör man alltför sällan nu för tiden.

2009-12-01 @ 22:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback