Mitten och slutet är enklare än början.

I morgon fylls åter kontokorten runt om i landet. Många kommer med stor säkerhet att känna sig på bättre humör. Kungar i baren, lunch på stan och kanske nya jeans. Själv finner jag inte slutet av månaden så värst angenämt. Tycker inte alls om när lönen eller csn (eller hur man nu väljer att försörja sig) anländer. Får mest panik och lite ångest. Hur ska jag få det att gå ihop den här gången? Kommer pengarna räcka? Hur ser veckorna framöver ut? Konsumtion, räkningar, utflykter, krogbesök och allt det där man väljer att spendera sina hundralappar på.

Tycker helt klart det är enklare att hantera VISA-kortet i mitten och i slutet av en månad. Då har man ju kollen. Man vet hur läget ligger, vad som behövs och inte. Om pengarna kommer räcka eller ej, om det blir något sparat eller om man slutar på noll.

Under en liten men stärkande promenad kom jag fram till en enligt mitt tycke smart liknelse mellan pengarna på kontot och relationer. För jag tycker det är lite samma sak. Början av en relation är ofta problematisk och knepig. Vad är rätt, vad är fel? Hur känner jag nu? Ingen aning. Hur ska man bete sig? Va? Nä. Jo. Eller kanske.

Det är ju helt klart enklare att ta hand om en redan pågående bekantskap. Man vet hur det funkar. Man vet vart man har varandra. Hur man ska bete sig och allt det där. Mitten samt slutet (fast det där slutet vet man ju inte om för ens det är just slut) är enklare. Då precis som i slutet och mitten av månaden vet man vad man har. Hur och varför. När och om.

Jag tycker bäst om mitten.

Så bästa läsare, där fick ni ännu en fundering att kanske tänka ett slag på. Eller slänga bort. Vad vet jag. Hej och tack.

Kommentarer
Postat av: hanna

jag tycker bäst om euforin i början!



men då vill det ju till att det är just eufori, och inte som nu - för lite av det göttiga redan från start.

2009-02-25 @ 00:32:11
Postat av: klara grape

för lite av det göttiga redan från start är aldrig kul. de håller jag med om. lite som när man beställer en glass med chokladsås och de snålar med chokladsåsen.

2009-02-25 @ 09:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback