Skolan vs livet.

Det dilemmat kommer ofta till mig. Skolan vs livet är något jag grubblat över sedan första klass. I alla fall tror jag det var första klass, möjligen att tankarna dök upp i mitt huvud under mellanstadiet om man nu ska vara exakt. Men oavsett när de kom har de funnits med under en lång tid. Och inte verkar de försvinna, snarare växa sig starkare.



Finns en fantastisk Springsteen bootleg från -80 som kallas Love Soul & A Broken Heart. En av skivans abosluta höjdpunkter är Independence Day. Bruce inleder på ett sätt som tilltalar mig så mycket att jag inte vågar skriva ner hur många spelningar spåret har i mitt iTunes. Det är något speciellt jag inte riktigt kan förklara, att lite snack kan betyda så mycket. Bruce berättar att han aldrig var något esse i skolan. Att han fick höra att är man kass i skolan beror det på att man är dum. Men så hände något när han började lyssna på radio i början av 60-talet. Plötsligt fann han saker som var betydelsefulla för honom. Att det fanns en annan typ av kunskap man kunde lära sig genom musiken och låtarna. Att de där låtarna kunde tala till hjärtat inte hjärnan. Något lärarna i skolan inte gjorde.

Bruce talar vidare om att han via musiken fick en annan och för honom ny bild livet, drömmarna och allt det där. Att man kunde göra något åt det man ville ändra på, att man kunde gå ut och ta chanser. Fantasier och skit.

Bla bla bla bla...

Ni bästa läsare kanske inte förstår storheten i detta snack. Det kan jag väl gå med på, svårt att återberätta så. Har glömt att skriva ner hälften. Men mitt bästa tips är att försöka fixa ner botleggen på valfritt sätt. Ni som förstår, förstår. Typ. Nu blev dagens filosofiska inlägg plötsligt lite oklart. Men det jag vill komma fram till är att bara för att du har svårt att lära i skolan betyder inte det att du är dum. Jag kommer aldrig ha lätt för skolan, det börjar gå upp för mig nu. Däremot funderingar kring livet och att bege sig ut efter att ha lyssnat på den bästa låten och försöka göra något åt saken. Det har jag rätt så bra koll på.

Men okej. Skolan vs livet. Jag ger livet 1 - 0. Skolan visst, man måste väl ta sig an den med. Men man får inte glömma det viktiga i livet för det. Som en bra låt, som en skön bootleg från 80-talet. Så nu ska jag göra två viktiga saker, en för skolan, en för livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback