Det kategoriska imperativet.

Hörde något idag om att det är varje människas plikt att vara ett orginal. Vet inte om jag citerar rätt men jag gillar orden. Och det slår mig när jag läser dem igen att få människor är plikttrogna. Själv har jag aldrig blivit beskylld för att sköta mig speciellt bra och plikt är inget som direkt finns i min vokabulär.

Men när jag tänker efter så inser jag att är det något jag är så är det plikttrogen. I alla fall känner jag mig pliktetisk. Ta till exempel Kant och hans kategoriska imperativ. Det vill säga, för att använda filosofens egna ord: Handla som om maximen för din handling genom din vilja skulle kunna bli allmän naturlag. Japp, detta är en klassiker som de många säkerligen känner till. Ibland kallar man det den gyllene regeln och den återkommer i de flesta religioner. Som kristendomen: Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem Matt. 7:12. Jag föredrar att hänvisa till Kant eftersom det känns coolare. Eller nej, det var en dålig anledning. Jag gillar Jesus.



Men om man ser plikten som Kants kategoriska imperativ är jag extremt plikttrogen. Ibland gör jag vissa saker som irriterar en och annan. Jag tycker givetvis inte om att irritera, men när jag funderar över fakta känner jag ofta att det är ok. Jag hade sagt ok om någon annan hade handlat likadant. Som att då och då balla ur totalt och berätta rövarhistoirer. Eller stanna på samma plats utan att ifrågasätta varför. Plocka upp sina vänner från gatan. Bjuda en okänd på en öl. Säga hej.

Kom igen världen!

Sen det där med att vara ett orginal, well det har jag nog jobbat aktivt på sedan dag ett.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Klara. när är nästa ny klubb?

2009-11-23 @ 17:39:37
Postat av: klara grape

snart tror jag.

2009-11-23 @ 21:25:36
Postat av: Anonym

coolt

2009-11-23 @ 22:08:10
Postat av: Anders Kant

Kant är en riktig gigant i filosofin och man kommer aldrig förbi. Inte alls lätt att förstå men då väntade han tills han var 64 år (typ) innan han gav ut sitt första verk! Och han var inte den som gjorde något crazy bara så där. Han lämnade sin hemstad Königsberg en enda gång i livet. Annars följde han samma rutiner varje dag. Sen kom han ifrån en starkt pietistisk fromhetstradition och stannade kvar inom den.

Du borde läsa lite om (inte av för det är oerhört svårt och förvirrande) Wittgenstein. Han gjorde mycket av sin filosofi som ett svar på Kants. Hans bästa citat är " Wovon man nicht sprechen kann daruber muss man zweigen" Det man inte kan tala om det bör man tiga över, typ. Men kolla videon
http://www.youtube.com/watch?v=57PWqFowq-4

2009-11-24 @ 08:11:14
Postat av: klara grape

kloka ord, mindre bra sångare. det där gjorde ont såhär på morgonkvisten.

2009-11-24 @ 08:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback