Måndag.

Idag sa en tant till mig att man inte ska slösa bort sin tid. Jag glömde att fråga henne exakt vad det innebär att slösa tid. Att slösa pengar är lättare att relatera till. Som att köpa en partytopp för 149.50 kr på H&M trots att man har en garderoben full av partytoppar. Eller att åka taxi ett kvarter när man lika gärna kan gå.

Men för att föra samtalet om tiden vidare försökte jag mig på att förklara internet för tanten född i slutet av 10-talet. Hon förstod inte riktigt först. Men när tanten senare började få ett hum om ettor, nollor, sociala forum, filmklipp, epost och så vidare blev hon obekväm. Tanten avrådde mig att spendera så mycket tid med internet. Hon tyckte att internet var ett bra exempel på slöseri med tid.



Jag suckade högt och erkände att jag slösade tid mest varje dag. Stämningen blev dålig och jag satte på kaffebryggaren. Tanten ville ha en sobril. Hon fick som hon ville. Sen drack vi var sin kopp under tystnad. När jag senare sa adjö och tack för idag la tanten armen om mig och sa att jag skulle vara stark.

Man kan slösa lite tid, men inte all tid.

Jag svarade tyst så tanten inte skulle höra: Ungefär som att man ska ligga med många men inte med alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback