Och alla helgonen.

November månad. Alla Helgons dag blev Halloween. Jag vet inte om jag gillar det, tror nog jag föredrar att fira helgonen i lugn och frid. Tycker om en hel del som kommer från det där landet, men Halloween tilltalar inte mig. Gillar inte blod. Så nu lämnar jag den helgen bakom mig, spenderar söndagen med att säga hej till mina helgon. Alla mor och far föräldrar. Kanske lagar jag mormors köttbullar till middag, köper mig ett wienerbröd till kaffet och tänker på farfar. Syr ihop mina byxor med farmors symaskin. Täljer en pinne med kniven morfar har gjort.

Hej förresten! Finns internet där uppe (eller där nere, jag vet ju inte allt ni pysslat med genom åren, men jag hoppas ni skött er bra)? Jag hoppas förresten att det inte finns något internet, då kan man ägna sig åt annat. Inget facebook eller youtube. Läser ni böcker? Kan man åka bil? Antar i så fall att det bara finns gamla bilar, sådana som inte längre finns i produktion. Mormor jag undrar lite hur man gör med köttbullarna för att de ska bli perfekta i storleken? Vi har glömt att reda ut det, finns det någon möjlighet att ge mig ett tecken? En liten liten hint. Morfar, det var länge sedan jag åkte skidor. Men jag tänker ofta på när vi gjorde det, eller jag åkte och du sprang bredvid. Gärdet i Råda var en klassiker, men jag tror inte det varit tillräckligt mycket snö där sedan vi gjorde spår och snackade om boxning. Kan det ha varit 1992? Blir det snö i vinter ska jag nog ta på mig skidorna igen.
Farfar och farmor, jag saknar er lägenhet på Wennerbergsvägen. Jag tror nog att det var den första lägenheten jag har ett riktigt minne av. På slätta bodde ju de flesta i hus, men er lägenhet var bra. Tänker ofta på hur man kunde gå mellan alla rum. Runt, runt. Pausa i biblioteket och bläddra i några gamla fotoalbum. Minns att jag inte riktigt förstod de album där farfar sparat tidningsurklipp. Men jag förstår det nu. Borde lära av det, spara foton och urklipp. Inte bara digitalt. Jag vill också ha dem på papper, så man kan känna att det finns. Ibland tänker jag på biskopsgården. Hur spännande det var att leka kurragömma och gömma sig under trappan. För att inte tala om snabbtelefonen ner till köket. Extremt coolt skulle jag säga även 20 år senare.

Men alla helgon, tiden går. Jag tror inte snabbtelefonen finns kvar i biskopsgården. Lägenheten på Wennerbergsvägen ser säkert inte ut som den gjorde. I Råda snöar det inte längre på vintern. Köttbullarna har inte smakat gott på flera år. På tv kan man inte längre kolla på Glamour och videon är sedan länge ersatt av dvd-spelaren. Barnen har blivit vuxna och prinsessorna ska gifta sig.
Jag hoppas ni har det gott och så. Ledsen att jag inte fixat några blommor, men jag ursäktar mig med att det inte ens finns några blommor i mitt eget alldeles levande hem. Men ord finns här gott om, därför får ni några ord istället. Lika betydelsefullt som en ros eller hyacint. Krans eller gravljus.

Allt gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback