Onsdag.


Att förkorta ord i vardagligt tal kan vara mycket skojigare än att göra det i text. Som i sms eller facebook-chatt. Jag gillar till exempel inte när folk skriver brb, u2, lol eller kanske btw. Tycker det ser trist ut och inte alls speciellt spännande. Denna typ av förkortningar uppviglar inte mig till vidare konversation. Jag tappar intresset, säger tack och hej istället för be right back.

Men detta med att förkorta talspråket kan vara rätt så spännande. Har en bekant som (vet inte om han ligger bakom uttrycket, men jag tror det) snackar om extra bra, förkortas EB. Ligger extremt bra i munnen. Själv tog jag och en annan bekant detta med extra något längre över en alkoholfri öl igår. Man kan exempelvis hänga i en bar med en EBB (extra bra bartender) eller äta en måltid som är EP (extra perfekt). En och annan morgonkvist kanske man känner sig ED (extra dålig). Bättre känns det helt klart när killen framför dig i bankomatkön är ES (extra snygg).

Well, oviktigt kanske. Men det oviktiga är också viktigt i livet EV om man säger.

Kommentarer
Postat av: EBP

Men hur kan en Extra Bra Bartender bli EEB? Borde inte det vara en EBB?

2010-02-11 @ 10:00:18
Postat av: sant

åh så sant

2010-02-11 @ 11:53:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback