Den sura studenten bredvid.


Idag har jag varit i skolan och lyssnat på studenterna igen. Jag hör redan innan jag skrivit ner orden att jag låter sur och kanske en gnutta bitter (ni vet att de är så, i alla fall ni som följer mig på twitter).

Befann mig strax efter lunch i en klassisk korridor på JMG. Bredvid mig satt ett sällskap på fyra stycken, två killar och två tjejer. Samtalet dominerades en tjock tjej med blå ögonskugga och självgott leende. Hon talade extra högt om uppsatser och hur härligt det är att säga vad man tyckte om klasskamraters mindre goda arbeten. Hennes uppsats förtjänade tydligen toppbetyg. Om jag hade frågat tjejen om hon tillhörde dem som kan allt hade hon säkerligen svara att hon faktiskt kan allting, till och med slalom.
Den andra tjejen var tystare men fick snabbt min hatiska blick när jag såg hennes klädkombination. Den fick mitt fashion-alterego att kräkas. På sig hade den blonda bruden, inte fullt lika tjock som sin klasskamrat, en blommig klänning med kort ärm. Modell illasittande jersey. Under detta bar hon en svart långärmad t-tröja. Lång ärm under en kort är aldrig ok. Inte ens när Bruce Springsteen skojar till det och prövar något nytt.

Snubbarna bar glasögon med svarta bågar och hade portfölj i läder. Obekväma skjortor och fåniga flin. De sa inte så mycket. En spaning är att de inte fick en syl i vädret. Tjocka tjejen med den blåa ögonskuggan och den självgoda framtoningen ägde samtalet. Suck.

Jag gick hem. Tackade universitetet för att jag fått komma tillbaka. Alla dessa härliga människor, det goda samtalet. Skönt att kvällen tillbringas i djbåset på Pustervik. Där slipper jag det krystade akademiska samtalet och kan låtar öronen vila till tonerna av klassiska musiklåtar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback