Torsdag.

Jag vill bli filosof när jag blir stor. Jag vill tänka och ha ett gäng lärlingar som jag kan lära. Jag vill vara vis och tala om tingen. Jag vill fundera fram olika smarta beskrivningar av livet, sanningar och liknelser. Helst skulle jag vilja arbeta i något vitt tygstycke, men det kan nog uppfattas som en smula underligt 2009 så jag får nog hålla mig till jeans. Och jeans känns helt okej.

Jag vill ha ett arbetsrum i ett gammalt hus. Det ska vara högt i tak och ganska kallt. Jag vill ha en kamin eller en öppen spis. Ett skrivbord som väger ton. Det ska vara mörkt i rummet och taklampan ska hänga långt ner och vara av den större modellen. Jag vill ha små koppar och en matchande tekanna. Tet som jag dricker ska vara kryddigt och efter åtta kommer det att serveras vin. Rött och snällt i smaken. Brödet ska alltid vara nybakat och choklad finns oftast i någon gömma.

Hyllorna ska gå ända upp till taket och böckerna ska ha samlat en lagom mängd damm. Skivspelaren ska stå i ett hörn och högtalarna ska vara många och små. Vara utspacerade i hela rummet så att de knappast märks. Men ljudet ska vara topp. I skivsamlingen ska det finnas allt. Mina lärlingar kommer lära sig att många kloka ord sagts i verser och refränger och att litteraturen inte står för alla sanningar.

Jag ska arbeta alla dagar och inga dagar. Arbetstiden kommer vara all tid, precis som fritiden. Jag ska gå på lagom många möten och bara tala om jag har något att säga. Jag ska ofta vara på resade fot. Tåg, bil, buss, flygplan, cykel och till fots. Jag ska ha en hund som smyger runt i mitt arbetsrum, en trött springer spaniel som ska heta Bertil. Jag ska mycket sällan se eller lyssna på nyheterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback