Dagen med B, del 2.


Vi tog turen, den extremt snabba springturen. Det blev mitt kvarter och eftersom jag känner till gatorna runt Stigbergstorget bättre än B gick jag trots tveksam kondition som segrare ur utmaningen. B sa att jag gjort bra ifrån mig och att jag kunde känna mig stolt. Sen gick vi hem till mig och satte oss vid köksbordet. B föreslog att vi skulle se en film. Men eftersom tvn slängdes ut våren 2009 svarade jag att det kunde bli svårt.

- Men du, suck. Alltså du behöver ju ingen tv för att se en film. Klara, jag trodde du kunde detta med dator och internet. Du kan faktiskt följa ett drama även på dataskärmen. Jag kan till och med tänka mig att kalla skärmen för rutan om du vill.



Ja B, jag kan dator. Jag känner mig ibland som internet. Fast med fler nollor än ettor i bagaget. Så jag lät B bestämma. Vi såg en film. En saga. En sång. Klassiskt drama med lyckligt slut. Innan B lämnade min borg snackade vi lite om hur sagorna slutar och hur det oftast går i verkligheten. B hade en teori som jag nu några timmar senare tänker göra till min egen. B sa som så att sagornas slut existerar i den verkliga världen om man väljer dem. Det handlar om att våga tro på det som är bra. Regissera sin egen film, bry sig extra mycket om kameravinklar och manus.
Innan vi skiljdes åt sa B att filmen om Klara Grape och 2010 kan få ett bra slut om jag sköter mitt jobb. Det handlar tydligen om att vara noggran. Lära sig av 2009, den filmen hade sina stunder men slutet var tveksamt. Jag lugnade B med att berätta min plan för året. Nämligen att göra det jag gjorde för första gången en andra gång. Fast lite bättre.

- Bra min vän, bra. Jag märker att du redan har börjat. Detta med att hålla balansen tillexempel, för ett år sedan halkade du rätt rejält på en isfläck vid Drottningtorget. Minns du det? Men idag sicksackade du fram i ett rasande tempo och tappade inte fästet en enda gång. Och du, vet du varför den här filmen kommer att bli bättre än ettan? Lugnet. Snabba filmer gör en trött, snabba klipp funkar bättre i en musikvideo. Glöm inte det min vän!

Ok B. Lugnet, jag ska behålla det i tankarna när jag skriver dialogen till vecka nummer fem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback